Enkel og effektiv vintertræning

 

Løb kort og hurtigere

 

Korte løbeture får dig i topform

 

Vinteren banker på, og tanken om lange kolde, udmarvende løbeture gør ondt. Men gem du bar de lange ture, og styk i stedet træningen sammen af flere korte ture. Det giver bedre form og mere mentalt overskud.

 

Fordelene ved at løbe mange gange om ugen:

 

Din for og krop udvikler sig hurtigere, en dhvis du træner få og lange ture.

 

Belastningen deles i mindre bidder, og risikoen for overbelastningsskader mindskes.

 

Alle dine træningsture bliver til at overskue - både mentalt og fysisk.

 

Træningen kan meget nemt passes ind i hverdagen. Du kan fx nå en rask løbetur i frokostpausen eller måske løbe til og fra arbejde.

 

Du fremmer din restitutionsevne og kan nemmere øge den samlede træningsmængde over ugen.

 

Sådan gør du

 

Det kræver tilvænning både mentalt og fysisk at gå fra 3 træningspas om ugen til 5-6 ture. Her er principperne for hvordan du skal gøre.

 

Tag udgangspunkt i den samlede ugentlige træningsmængde, du er vant til, men del den ud på 5 - 6 eller flere ture, afhængig af hvor erfaren du er. Forvent, at det tager en måneds tid for kroppe at vende sig til den nye struktur og rygme i træningen.

 

Byg ugen op omkring to-tre specifikke træningspas og tre langsomme løbeture ugentlig. Specifikke træninger er tempoture, intervaller og længere er trænigsture.

 

Din længste træningstur bør være ca. 1/3 af din salmede træningsmængde, men bør ikke overstige 15 - 20 km.

 

En uge kan inddeles således: Mandag: langsom. Tirsdag: langsom. Onsdag intervalløb. Torsdag: fri. Fredag: tempotur i hurtigløb lige under syregrænsen. Lørdag: langsom tur. Søndag: længere tur i et tempo mellem tempotur og rolig tur.

 

To - tre uger inden det løb, du træner mod, skærer du gevaldig ned på træningsmængden og lader kroppen bygge sig selv 100 procent op, så du er helt frisk på løbsdagen.

 

Kilde: Aktiv Træning

 

Copyright © All Rights Reserved.

Østhallen - Skolevænget 5 - Nørre Nissum - 7620 Lemvig. +45 97 89 14 67 - +45 20 46 93 75 - E-mail oesthallen@gmail.com - Cvr. 5709 2815